Mattotalo Helman toiminta-ajatuksena on tarjota monipuolisesti eri käyttökohteisiin sopivimmat matot. Mattoja toimitetaan joko mittatilaustyönä reunustettuna tai vakiokokoisena yksilöllisinä irtomattoina. Tarjonta on kattava. Erityisosaamista Helma Oy:llä on luonnonmateriaaleista. Ne ovat kestäviä, kauniita ja ekologisia. Valikoimaan kuuluu myös korkealuokkaisia keinokuitumattoja.
Varasto-ohjelma on laaja ja toimitusajat myös erikoiskokoisille matoille nopeat. Helman myymälässä voit tutustua kauniisiin irtomattoihin tai teettää mittojesi mukaan haluamasi kokoon.
Aino Kuhlberg luotsaa neljännessä sukupolvessa Mattotalo Helmaa. Yrityksen on perustanut hänen isän isoäidin sisar saksalaisen miehensä kanssa. Isän kuoltua Kuhlberg vetää yritystä äitinsä Riitan ja veljensä Jussin kanssa.
Oma mattoleikkaamo ja -kanttaamo erottaa Helman kilpailijoista.
Helman vahvuudet ovat erikoistuminen luonnonkuituihin ja kestävä valmistusprosessi. Sisal ja kookos näyttelevät Helmassa pääroolia. Se mikä erottaa heidät kilpailijoista on oma mattoleikkaamo ja -kanttaamo. Sen johdosta kaikki tuotteet tehdään mittojen mukaan, ja siitä huolimatta Helma on hinta-laatusuhteeltaan kilpailukykyinen. ”Olemme keskihintainen ja vain mielikuvitus on rajana maton muodolle. Kilpailijat eivät pysty tarjoamaan vastaavaa”, kertoo Kuhlberg. Vain esim. Intiasta ja Marokosta tuodut käsin solmitut matot ovat vakiokokoisia. Kaikki muu tehdään rullasta mitan mukaan. ”Meillä on hyllyissä 4-metriset rullat, joista leikataan sopivan kokoinen matto asiakasta varten. Mattojen kanttaus tehdään tässä samassa tilassa ompelijoiden Nooran ja Sarin toimesta”, Kuhlberg jatkaa.
Lankakanttaus on selkeästi nauhakanttausta suositumpi. Helmassa käytetään kanttaukseen vanhoja teollisuusompelukoneita, vaikka uudempiakin on, koska vanhoja koneita on helpompi korjata itse. ”Tänä päivänä on vaikea löytää ammattitaitoisia teollisuusompelukoneen korjaajia, koska teollista tekstiilituotantoa ei Suomessa juurikaan enää ole. Meillä tytöt joutuvat opettelemaan korjaamista ja korjaavat itse koneensa”, naurahtaa Kuhlberg.
Yksilöllisyys ja luonnon kuidut ovat kilpailuetu ja valttikortti.
Useimmiten Helman asiakkaat asioivat myymälässä verkon sijaan. ”Asiakastilanteessa käydään läpi materiaalivaihtoehdot ja käyttötarkoitus, ja yhdessä suunnitellaan minkä muotoinen ja kokoinen olisi sopiva. Koska emme ole riippuvaisia standardikoosta, saamme juuri täydellisen kokoisen maton, ja noin viikossa matto on noudettavissa, kuvailee Kuhlberg asiakasprosessia. Tilausvalikoimatuotteet tulevat keski-Euroopasta ja niiden osalta toimitusaika on yleensä noin 4–6 viikkoa. Asiakaskunta koostuu yrityksistä, taloyhtiöistä ja yksityisasiakkaista. ”Meidän asiakaskuntamme on laaja-alaista, ja palvelemme asiakkaita laidasta laitaan”, lupaa Kuhlberg. Yksilöllisyys on kilpailuetu ja valttikortti, ja asiakaskokemuksessa korostuu aito kiinnostus asiakkaista ihmisinä Tämän vuoksi monet vanhat asiakkaat palaavat aina uudelleen vuosienkin jälkeen.
Tilan koko oli Helmalle tärkein kriteeri toimitilaa etsittäessä.
”Tilan koko oli tärkeä kriteeri, kun etsimme uutta toimitilaa. En ollut edes ajatellut, että Vantaa voisi olla sijainti, mutta kun kävelin ovesta sisään, niin visio vahvistui heti – tämä on se paikka!”, iloitsee Kuhlberg. Tässä tilassa yhdistyvät myymälä, kanttaamo ja varastotila, jotka sijaitsevat hyvin hoidetussa liikekeskuksessa, joka on helposti saavutettavissa. ” Ei ole ihan sama kenen tiloissa olemme, ja päätöstä puolsi myös se, että Tallberg on arvostettu yhtiö, ja voin luottaa siihen, että asiat hoituvat”, hän jatkaa.
”Tämä tila tukee Helman brändiä ja viereinen Vantaan mattopesula tukee oivallisesti toimintaamme. Oli myös ilahduttavaa kuulla, että naapuriin tulee uusi toimija. Tämä on vireä retail park ja näkyvyys Kehä III:lle on erinomainen”, Kuhlberg toteaa.
Tallberg vuokranantajana saa kehuja.
Tilan muutostyöt toteutettiin Kuhlbergin mukaan sujuvasti ja joustavasti, ja häntä kuunnellen. Urakka valmistui aikataulussa. Tilaan lisättiin pukukoppi ja ovenpielestä purettiin tuulikaappi, jotta tyhjää tilaa saatiin lisää mattojen leikkaamiseen.
Yhteistyö on ollut hänen mukaansa toivotunlaista. ”Vuokrasopimusneuvottelut sujuivat vaivatta ja ehdoista neuvoteltiin kivuttomasti Jouni Nylundin kanssa. Minusta oli ihanaa, että myös Heini Purhonen oli yhteydessä näkyvyytemme lisäämiseksi”, Kuhlberg summaa. ”Ilokseni huomasin, että yhteystietomme oli välitetty valomainosfirmalle ja saimme helposti edistettyä käytännön asioita Tallbergin avustuksella, jotka muutoin olisivat työläitä”, hän jatkaa. ”Selkeästi näkee, että Tallberg välittää vuokralaisistaan ja haluaa auttaa heidät alkuun uudessa paikassa”, kehuu Kuhlberg. ”Meillä on kokemuksia kasvottomista vuokranantajista, joilta on vaikea saada vastauksia. Sillä on iso painoarvo, että olemme juuri Tallbergin tiloissa”, hän päättää.
”Wuff!”, vahvistaa toimistokoira Severi (viralliselta titteliltään myymäläpäällikkö).
Kuvassa Aino Kuhlberg ja Severi